Det er oftest let at høre, hvis et barn har udtalevanskeligheder.
Nogle gange er der andre sproglige områder, der også er forsinkede, men de kan være langt sværere at opdage i en travl hverdag.
Barnets udtale gennemgår en fantastisk udvikling fra den tidlige pludren til lange indholdsrige sætninger. Denne udvikling sker på ganske få år.
Som en tommelfingerregel siger man, at et barn på ca. 4 år skal være til at forstå. Også for dem, der ikke kender barnet.
Forældre og pædagoger forstår ofte barnet, også selvom der er mange lyde, som barnet ikke anvender.
Udtalen hos barnet er absolut ikke den vigtigste af sprogets mange facetter. Men når det er sagt, er det bestemt et område, der kræver målrettet opmærksomhed. Hvis barnets udtale ikke er aldersvarende, kan det have negativ indflydelse på barnets sociale udvikling.
Tidligere var det “god latin” at puste fjer og mange andre ting, hvis et barn havde udtalevanskeligheder. I visse tilfælde kan mundmotoriske aktiviteter dog have en effekt i samspil med talepædagogisk undervisning/vejledning, så barnet lærer, hvordan de forskellige lyde produceres.
Hvad kan man selv gøre for at støtte barnets udtale?
Vær tydelig med din egen udtale og sæt dit taletempo ned, når du taler med barnet.
Hvis barnet fx siger: ”Jeg vil tegne med den dule”, kan du gentage: ”Du vil tegne med den gule farve”. På den måde hører barnet korrekt udtale af ordet gule. Vi kalder det en indirekte korrektion.
At lege med rim og remser er en anden måde at sætte fokus på sprogets lyde og styrke barnets lydlige opmærksomhed.
Hvis du er i tvivl om barnets hørelse, så kontakt en øre-næse-hals specialist. Du behøver ikke en henvisning fra egen læge.
Se eventuelt under fanen kommunikation, hvis du vil læse mere om den gode talemodel.